Korte Veenteweg 11a
8161 PC Epe
T 0578 - 61 23 97
receptie@tandartsepe.nl

In het decembernummer van Zakelijk Gezien staat een interview met de heer Buis (tandarts/eigenaar) van Centrum Mondzorg Epe.

Interview:

Het gevoel van Centrum Mondzorg Epe

Een bezoek aan de tandarts is voor het gros van de mensen niet echt een prettige gebeurtenis. Dat realiseert Michiel Buis van Centrum Mondzorg Epe zich terdege. Derhalve doet deze succesvolle ondernemer er alles aan om zijn praktijk ‘zo vrolijk mogelijk te voeren’. “Kernwoorden daarbij? Het is hier laagdrempelig en toegankelijk. Daarbij besteden we veel aandacht aan een goede, uitgebreide uitleg. Een goed gevoel/start is de beste basis die er is.

Centrum Mondzorg Epe is een moderne tandartspraktijk tussen Apeldoorn en Zwolle. In het prachtige gebouw aan de Korte Veenteweg 11a worden zo’n 12.500 cliënten geholpen. Dat terwijl de gemiddelde tandartspraktijk ongeveer 2500 klanten telt.
Maar die continue schaalvergroting is nodig, weet Buis. Recent heeft Centrum Mondzorg Epe zelfs nog een praktijk uit Heerde overgenomen. “Alleen zo kun je het redden als praktijk. Veel investeringen zijn voor eenpitters niet meer op te brengen. Zo zijn er steeds strengere eisen qua hygiëne en technologie nodig en wordt een ISO-certificering verplicht gesteld. Wanneer je daar als kleine tandartsenpraktijk niet meer  in mee kunt, dan zal je het binnen nu en 10 jaar zeer zwaar gaan krijgen.”

Preventieve zorg
Er is volgens Michiel Buis sowieso wel het één en het ander veranderd aan het vak van tandarts. “Daar waar het vroeger ging om reparatie, hebben we tegenwoordig meer de visie om preventieve zorg te bieden. Dit doen wij altijd in overleg met de cliënt. De portemonnee is niet het belangrijkste. Wij vragen ‘hoe belangrijk vind je deze ingreep?’ en daarmee neemt de cliënt uiteindelijk de beslissing.”
Over die portemonnee gesproken; dat aspect heeft Buis nooit geïnteresseerd. “Ik nam deze praktijk in 1997 over. Toen was het een kleine plattelandspraktijk. Ik kende Epe niet, wist niets over wijken of over huur- en koophuizen. Of ze nu particulier of via het ziekenfonds verzekerd waren, dat maakte me indertijd ook niets uit.” Voor Buis was iedereen gelijk. De behandeling dus ook. “Dat zorgde er voor dat de tractor letterlijk naast de Jaguar stond. En dat is feitelijk nog steeds zo. Mijn idee? Een mond is niet een onpersoonlijke bak met tanden en kiezen, die af en toe gevuld moeten worden. Daaromheen zit namelijk een mens. En samen met diegene zoek ik naar de beste oplossing voor de mondzorg.

Veel tandtechnische disciplines onder één dak
De mondzorg  kan van alles zijn. Daarom zitten er zeer bewust veel tandheelkundige tandtechnische disciplines bij Centrum Mondzorg Epe onder één dak. “Naast de welbekende traditionele tandartspraktijk, richten we ons tegenwoordig op orthodontie (optimaliseren van de tanden in de kaken door bijvoorbeeld een beugel), op mondhygiëne, op implantologie (kunstwortels) en op tandprothetiek (kunstgebitten maken).” Een kleine dertig medewerkers is iedere dag bezig om het de cliënten, waar mogelijk, zo veel mogelijk naar het zin te maken, weet Michiel Buis. Een aanvullende uitbreiding die er vanaf januari in hetzelfde pand te vinden is, is de komst van een tandtechnisch laboratorium die kronen, bruggen en protheses maakt. “Voor de duidelijkheid: dat is een andere partij, maar dit beschouw ik wel als vermeldenswaardige meerwaarde. Niet alleen voor ons, maar voor al mijn collega’s uit de gemeente. Men hoeft hiervoor niet meer naar een grote stad toe. Daarbij hebben wij als extra voordeel dat we letterlijk een deur verder zitten. Die korte lijnen zijn echt heel ideaal.”

Digitale orthodontie
Esthetiek, functionaliteit en gezondheid is een onderwerp dat binnen de tandwereld steeds belangrijker wordt. De mond is een belangrijk onderdeel van het gezicht, die valt direct op. “Wij zijn er om die reden ook erg mee bezig om te zorgen dat tanden zo natuurlijk mogelijk in de lijnen van dat gezicht passen.” Eén van de nieuwe technieken die Centrum Mondzorg Epe daarvoor gebruikt, is digitale orthodontie. Met behulp van een geavanceerd Amerikaans softwareprogramma wordt er een illustratie gemaakt van de gefotografeerde tanden. Daar kan de tandarts gespecialiseerd in orthodontie in het programma aan werken zodat ze uiteindelijk esthetisch en functioneel komen te staan. Via een intelligent hulpmiddeltje kan het programma uiteindelijk exact berekenen waar de plaatjes van de beugel in beginsituatie op de tanden geplaatst moeten worden om het aangegeven gewenste resultaat te bereiken. “Wij zijn één van de weinige praktijken in deze regio die dat doen. We werken hier nu zo’n twee jaar mee en er is wezenlijke vooruitgang merkbaar. Zo blijkt dat mensen sneller van hun beugel af zijn. Maar belangrijker nog: het eindresultaat komt veel meer overeen met wat je in beginsel voor ogen hebt. Het is een zeer voorspelbare techniek.”
Al die nieuwe tandtechnische ontwikkelingen nauw volgen, dat is Michiel Buis ten voeten uit. Natuurlijk is die vergaarde extra kennis waar hij zich keer op keer verder mee equipeert nodig. “Ik ben niet de enige die dat doet, dat geldt ook voor de andere medewerkers. Het zijn hier allemaal vakmensen met hun eigen specialismen geworden. De gedachte dat je alles alleen kunt, is ouderwets. We kijken dus ook veel bij elkaar en leren van elkaar.” Het delen van kennis is daarom ook een belangrijk onderdeel.

Verruiming openingstijden
Service is een ander belangrijk aspect bij Centrum Mondzorg. Twee avonden per week (dinsdag en donderdag) zijn er bijvoorbeeld ook ’s avonds tot 21.00 uur afspraken in te plannen. Buis: “Die verruiming vind ik belangrijk.” Helemaal omdat er binnen nu en tien jaar toch wel drastische veranderingen aan gaan komen, verwacht hij. “Er gaan enerzijds erg veel tandartsen met pensioen. Anderzijds worden er veel te weinig tandartsen opgeleid. Van de tandartsen die tegenwoordig nog wel opgeleid worden, is 80 procent vrouw. Veel daarvan geven aan dat ze niet een eigen praktijk willen, maar ambiëren juist een parttime functie. Daardoor gaan er automatisch meer grotere praktijken ontstaan, zoals de onze. Dan kun je maar beter zorgen dat alles perfect voor elkaar is.”
Sinds hij in 1995 afstudeerde als tandarts aan de Acta te Amsterdam, heeft de sympathieke Epenaar daarom een droom. Het allerbelangrijkste volgens Buis is dat de situatie bij zijn cliënten zo aangenaam mogelijk is voor en tijdens de behandeling. “We besteden veel tijd aan uitgebreide voorlichting. Als je dat niet doet, kan het resulteren in een onzekere cliënt. En dat is juiste het gevoel wat Centrum Mondzorg Epe wil zien te voorkomen.
Je hebt bij Centrum Mondzorg Epe de nodige afleiding, zo kun je tijdens de behandeling zelfs tv kijken. Daarom is die uitleg ook zo belangrijk
(Tekst: Dennis Dekker, fotografie: Martin Hogeboom)

12 - juli - 2017
Overname tandartspraktijk Wolters
De patiënten hebben inmiddels persoonlijk bericht gekregen over de gang van zaken. Zij hoeven niets te doen. Vanaf 1 augustus vinden alle controles en behandelingen – ook de al gemaakte afspraken - plaats bij Centrum Mondzorg Epe waar de patiëntendossiers dan ook naartoe verhuisd zijn.

  ...
28 - juni - 2017
Vacature
Wij zoeken iemand om ons tandartsassistententeam uit te breiden op flexibele basis ...
29 - november - 2016
Aanvullende verzekering voor de tandarts kiezen?
Aanvullende verzekering voor de tandarts kiezen? 9 tips! ...
6 - oktober - 2016
Microscoop voor wortelkanaalbehandelingen
    ...
19 - januari - 2016
Tevredenheidsonderzoek
Enquette ...
19 - januari - 2016
Zakelijk Gezien
...
12 - maart - 2015
TV opnames bij Centrum Mondzorg Epe
Vandaag werden er tv opnames gemaakt voor het programma LifestyleXperience van RTL4.  ...
19 - februari - 2015
Orthodontie bij Centrum Mondzorg Epe
Centrum Mondzorg Epe biedt alweer enige tijd orthodontie aan voor zowel kinderen als volwassenen. ...
26 - november - 2014
Centrum Mondzorg Epe avondopenstelling
Centrum Mondzorg Epe avondopenstelling ...